Virtuele werkelijkheid, Virtuele realiteit, VR of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring.
Het grootste verschil tussen VR (virtual reality) en AR (augmented reality) is dat AR gebruik maakt van echte beelden zoals je die gewoon ziet als je kijkt en deze samenvoegt met computer graphics en/of animaties. Hierdoor krijg je nog meer het gevoel dat het virtuele gedeelte thuishoort in het beeld dat je ziet.
Bij VR is er geen visuele informatie meer van de echte omgeving omdat de bril je ogen volledig omsluit. Zo lijkt het alsof je echt in een andere realiteit bent beland. Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtuele_werkelijkheid) definieert VR als het simuleren van een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring. Bij VR-brillen speelt 3D een belangrijke rol; bij AR-brillen kan drie dimensionaal ook ingezet worden bijvoorbeeld als gebruik gemaakt wordt van hologrammen die op de echte wereld geprojecteerd worden. In dat geval wordt ook wel gesproken van holografische of 3D-brillen. Andere termen die ook wel gebruik worden voor VR zijn: Virtuele werkelijkheid, Virtuele realiteit, VR of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR).
Bij AR Aangevulde realiteit (AR) (Engels: augmented reality of AR) is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Met behulp van advanced augmented reality technology (bijvoorbeeld objectherkenning) kan ervoor gezorgd worden dat de toegevoegde informatie op een intuïtieve manier kan worden weergegeven en er ook interactief mee kan worden omgegaan door de gebruiker. Als voorbeelden van toepassingen van AR kunnen genoemd worden: vlieg- en autosimulatie, ondersteuning bij complexe taken zoals bij onderhoud of medische operaties, virtuele objecten in musea en tentoonstellingen, pretparkattracties en computerspellen. Een officiële overeenstemming over de definitie van aangevulde realiteit is er niet, maar in het algemeen moet een AR-systeem aan drie voorwaarden voldoen: Het is een systeem dat 1) reëel en virtueel combineert, 2) in realtime interactief is en 3) in drie dimensies functioneert. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aangevulde_realiteit
Samengevat de verschillen tussen reality systemen:
Augmented reality (AR) voegt digitale elementen toe aan een livebeeld, vaak door de camera op een smartphone te gebruiken. Voorbeelden van augmented reality-ervaringen zijn Snapchat-lenzen en de game Pokemon Go.
Virtual reality (VR) impliceert een volledige onderdompelingservaring die de fysieke wereld buitensluit. Met behulp van VR-apparaten zoals HTC Vive, Oculus Rift of Google Cardboard kunnen gebruikers worden getransporteerd naar een aantal realistische en ingebeelde omgevingen, zoals het midden van een krijsende pinguïnkolonie of zelfs de rug van een draak.
In een Mixed Reality (MR) -ervaring, die elementen van zowel AR als VR combineert, werken real-world en digitale objecten samen. Mixed reality-technologie begint nu net een vlucht te nemen met de HoloLens van Microsoft, een van de meest opvallende vroege mixed reality-apparaten.
Extended Reality (XR) is een overkoepelende term die alle verschillende technologieën omvat die onze zintuigen versterken, of ze nu aanvullende informatie verstrekken over de werkelijke wereld of totaal onwerkelijke, gesimuleerde werelden creëren die we kunnen ervaren. Het omvat Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR) -technologieën.