Augmented Reality headset op het werk
Waar wordt AR toegepast
Augmented Reality op het werk

Waar wordt AR toegepast?

01 februari 2018
Augmented Reality wordt inmiddels al in diverse situaties toegepast, zoals in onderzoek, architectuur, beeldende kunst, commercie, onderwijs, games, ziekenhuis, televisie, evenementen en toerisme. Hieronder een korte toelichting op deze AR praktijkvoorbeelden.
Archeologie: archeologisch onderzoek of computer gegenereerde modellen van ruïnes, gebouwen, landschappen of zelfs oude mensen zijn gerecycleerd tot vroege archeologische AR-toepassingen.

Architectuur: AR kan helpen bij het visualiseren van bouwprojecten. Computer-gegenereerde beelden van een structuur kan worden gelegd in een real life lokale weergave van een woning voor de fysieke gebouw wordt gebouwd; AR kan ook worden toegepast binnen een werkruimte van een architect, waardoor in hun uitzicht geanimeerde 3D-visualisaties van hun 2D-tekeningen. Architectuur sight-seeing kan worden uitgebreid met AR applicaties waardoor gebruikers het bekijken van de buitenkant van een gebouw vrijwel zien door de muren, het bekijken van het interieur objecten en lay-out.

Beeldende kunst: AR toegepast in de beeldende kunst om toegelaten voorwerpen of plaatsen om artistieke multidimensionale ervaringen en interpretaties van de werkelijkheid

Commercie: AR om drukwerk en video-marketing te integreren. Gedrukte marketing materiaal kan worden ontworpen met bepaalde "trigger" beelden die, wanneer gescand door een AR-apparaat met behulp van beeldherkenning, activeert u een video-versie van het promotiemateriaal. Een belangrijk verschil tussen Augmented Reality en ongecompliceerd beeldherkenning is dat je meerdere media kunt overlayen op hetzelfde moment in de weergave scherm, zoals social media knoppen, in-page video en zelfs audio en 3D-objecten. Met AR kunnen product previews verbeteren zoals het toestaan van een klant om te bekijken wat er in de verpakking van een product zonder het te openen. AR kan ook worden gebruikt als hulpmiddel bij het selecteren van producten uit een catalogus of via een kiosk. Gescande afbeeldingen van producten kunnen uitzicht op extra content zoals customization opties en extra beelden van het product in het gebruik ervan te activeren.

Onderwijs: In educatieve instellingen, wordt in toenemende mate de AR-bril gebruikt om een standaard curriculum aan te vullen. Tekst, afbeeldingen, video en audio werden gelegd in een student real-time omgeving. Studieboeken, flashcards en andere educatieve lectuur bevatte embedded " markers " of triggers die, wanneer gescand door een AR-bril of AR-apparaat, geproduceerd aanvullende informatie aan de student weergegeven in een multimedia-formaat. Op die manier kunnen leerlingen interactief deelnemen en bijv. computer gegenereerde simulaties van historische gebeurtenissen verkennen en leren. Op het hoger onderwijs, zijn er een aantal toepassingen die kunnen worden gebruikt. Construct3D, een Studierstube systeem, mogen studenten werktuigbouwkunde concepten, wiskunde of geometrie leren. Chemistry AR apps kunnen studenten helpen om te visualiseren en te communiceren met de ruimtelijke structuur van een molecuul met een marker object in een hand. Anatomy leerlingen kunnen verschillende systemen van het lichaam te visualiseren in drie dimensies. Augmented reality technologie verbeterde samenwerking op afstand, waardoor studenten en docenten in verschillende plaatsen om te communiceren door het delen van een gemeenschappelijke virtuele leeromgeving bevolkt door virtuele objecten en leermaterialen. Basisschool kinderen leren gemakkelijk van interactieve ervaringen. Bijvoorbeeld, astronomische sterrenbeelden en de bewegingen van objecten in het zonnestelsel waren oriënteren in 3D en bedekt in de richting van het apparaat werd gehouden en uitgebreid met aanvullende video-informatie.

Oefenen van noodsituaties: Augmented reality systemen worden gebruikt in de openbare veiligheid situaties door bijv. brandweer, politie of hulpverlening.

Video Games: De gaming industrie omarmd AR technologie. Augmented reality maakt het mogelijk om video-spelers tot digitale gameplay ervaring te beleven in een echte wereld omgeving. Niantic is opmerkelijk voor het vrijgeven van de recordbrekende Pokémon Go spel.

Industriële Augmented Reality: AR maakt het voor industrieel ontwerpers mogelijk om het ontwerp en de werking van een product te ervaring vóór de voltooiing. Volkswagen gebruikt AR voor het vergelijken van berekende en de werkelijke crash test. AR werd gebruikt voor het visualiseren en auto carrosseriestructuur en de motor lay-out aan te passen. AR werd ook gebruikt om digitale proefmodellen met fysieke mock-ups.

Ziekenhuis: AR voorziet chirurgen met de patiënt monitoringgegevens of bijvoorbeeld visualiseren van de positie van een tumor in de video van een endoscoop , of het bekijken van een foetus in een moeder baarmoeder. De patiënten dragen een augmented reality-bril om eraan herinnerd te worden om medicijnen te nemen.

Navigatie: AR kan de effectiviteit van navigatie-apparaten te vergroten. Informatie kan worden weergegeven op de voorruit van een auto, wat aangeeft dat de bestemming richtingen en meter, het weer, terrein, toestand van de wegen en het verkeer informatie, alsmede waarschuwingen voor mogelijke gevaren op hun pad.

Televisie en evenementen: AR is gemeengoed geworden in de sport televisie uitzending, zoals virtuele reclameborden langs die op TV te zien zijn bij voetbalwedstrijden.

Toerisme: Reizigers gebruiken AR om toegang te krijgen tot real-time Informatie over de omgeving, gebouw etc.

Meer informatie over AR en AR-brillen